tiistai 6. lokakuuta 2015

Moottorin ihmettelyä / wondering engine

Joo-o.. kyllä sieltä öljyä puskee. Muutamia kertoja kävelyä pyörän ympäri ja päätä raapien että mitäs tälle aletaan tekemään. Kannen välistä voitelee ulkoisesti enemmän koneen vasenta puolta.

Ensikertalainen kun on näinkin ison asian edessä että ottaa nyt moottori irti jotenkin ja saada se vielä takaisin. Pisti hiukka mietyttämään.. Ei se auta jos meinaa saada öljyn valutuksen kuriin.


Yep. oil leaking.. this was reason to take engine our from frame. Oil leaks out between cylinder and cylinder head.







Tästä alkoi moottori ruuvaaminen irti rungosta

next.. lets take engine out

sieltä täältä../ all over pictures..

Osien irroittelua ja kuvaamista kasausta varten ja että muistaa missä mitäkin on. Kuvia varmaan löytyy 400-600kpl.. suosittelen kaikille joilla suunnitelmia pyörän purkuun.

 disassembly and pictures for the future and reminding me what have you done. I have pictures about 400 or 500. I try to choose good pictures from them to this blog.



siitä se lähtee pikkuhiljaa lihoiksi

taking parts out of bike


johtoa siellä johtoa täällä... näistä tuli kännykkä aika hyvin täytettyä. hyvä niin

Lot of wires. My phone was full of these pics but i will need them later.




Keulan paloittelu / front end disassembly

tässä vaiheessa oli jo ajatus että mihinkähän sitä on taas ittensä laittanu

Pölysuojan alta löytyi tämmöstä...

under the right dust cover


vasen oli hivenen siistimpi

under the left dust cover



kyllä siitä vielä pyörä tulee

it will be bike again some day...



nopeusmittarin pyörijä oli täynnä gagaa, eli hiekkaa ja muuta vaseliinin kanssa coctailina.
Putsaamalla taas rullaa hyvin.

speed sensor was full of sand with vaseline. did not work very good. Good cleaning and back in business


ohjasulaakeri yläpää..

upper steering bearing


ja alapää

..and lower


erottelun suunnittelua

front shock absorber ripped off


iskarit tyhjänä. Ulos tuli harmaata ***vetin pahanhajuista lirua.Tuon keltaisen vadin alla oleva pikku pänisterin pohja hätäseen peittyi iskariöljystä.Onpa kumma kun keula sukelsi vaikka on huonot jarrut.

reason why front end dive deep in braking, shocks was allmoust empy of oil. Oil what came out was coloured gray and smell terrible..


Yllättävän yksinkertaiset sisukset. Ensikertalainenkin osasi laittaa hilut oikein takasi

surprisenly simple disassembly for rookie


Alakolmioon laakeri

new steering wheel bearings


putsattuna uusilla stefoilla

cleaned and fixed shock absorbers with new parts


ja eiku takasi paikoilleen.. Tässä vaiheessa ei ollut cafe racer ajatuksia.Homma ikään kuin karkasi käsistä.

back to the front. In this picture I hadn't thought about cafe racer yet.

pyöränlaakerit uusiksi / bearings

tällä osaläjällä siis alkoi käyttökunnostus kuluvien osien osalta. Kuvassa myös toiseen pyörään kuuluvat stefat ja pölysuojat.

Muutoin pyöränlaakerit oli aika lailla kuolleet. Takarenkaan yksi laakereista pyöri vajailla kuulilla ja kuivana ilman suojaa. Ihan hyvä aika oli vaihtaa..


wheel bearings

front wheel was ok but one of rear wheel bearings haven't dust cover at all and had lost bearing balls. So it was perfect time to change bearings.

(picture above) this was first part order. in a picture there is dust seals to another bike.






vetopakan laakerointi

eturenkaaseen uutta laakeria
front wheel

parivaljakko valmiina omalle paikalleen
pair of wheel with new bearings

projekti käyntiin../ starting project

Tästä lähdettiin jalostamaan


Kyseesä siis 1977 K7. Projekti aloitettu keväällä 2014  ja on jo hyvällä mallilla valmistumassa, mutta ajattelin näin muiden iloksi,ihmeteltäväksi,haukuttavaksi ja kehuttavaksi tehdä blogin tästä projektista vähän jälkijunassa mutta ei anneta sen haitata.


Alunperin ideana oli alkaa "entisöimään" ja käyttökunnostamaan Honda lähemmäs alkuperäistä ulkomuotoa, mutta asiaa tutkittua tarkemmin tarvittavien osien saatavuus ja hinnat pisti asiat uusiksi. Päätin että tehdään itse, mahdollisimman paljon ja halvalla..Pyörästä tulee siis cafe racer.


Tai no tätä tyylisuuntaa kun miettii, cafe racer/brat/dirt(tracker)... tyylisuunta on katsojan silmissä. päättäkää itse.. Pyörä on silloin hyvä kun se itselle kelpaa ja EI TULE OLEMAAN NÄYTTELYPYÖRÄ.


Pelkästään pakoputkien (4-4 uustuotantoputket) hinta pisti lompakon pelkäämään ja otsasuonen pullistumaan. n.960€ pakoputkista ulkomailtakin tilattuna ei lämmittänyt mieltä yhtään. Ja vaikka olisi putket tilannut niin olisi pyörästä tullut ruma uutuuttaan kiiltävien pakoputkien kanssa muuten rosoisen ja käytetyn näköisen ulkokuoren kanssa. Ja muutoinkin jos jonkun osan vaihdat, vieressä oleva osa näyttää liian käytetyltä tai vanhalta.. tämä melkein suora lainaus toisen honda entisöijän sivulta mutta totista totta. Tätä tapahtuu edelleen vaikka pyörä on hyvässä vaihessa valmistumaan päin, että löytää jo läpikäytyjä ja käymättömiä paikkoja "olisko kuitenki pitäny laittaa erillai.." "oiskohan toinen väri ollu parempi..?" jne. jne.



Getting start..

This was condition of  bike in the beginning. driveable but pretty bad look. First I tought that I'm going to make some restoration fix normal worn parts like wheel and steering bearings, little bit painting and new exhaust. I try to find good condition 4-4 exhaust but never found that, or if I found, they were too expensive to me and my wallet. So had to try make things on my own and make low budget cafe racer. Or something..

When I started my point of project was that I'm making it to my self and it's not going to be bikeshow winner

tervetuloa..welcome

Alkusanat

Kertomus kuvin ja sanoin projektista nimeltä Honda CB750K K7

Blogin ajattelin tehdä kun pisti silmään moottoripyöräfoorumilla kommentti, että kukaan ei tee blogia tai kunnon kertomusta kuvien kanssa omista projekteista. Kommentti käskymuotoon ja ajattelin antaa oman version pyöräprojektista kaikkien nähtäville.
Kuvia alkaa tulemaan aina kun kerkeän blogia päivittämään. kuvia on PALJON joista yritän järkevimmät laittaa tänne. Malttakaa siis...

Yritän lyhyesti kertoa kuvien tapahtumia ja vältän suurempaa kirjoittelua ettei mene tylsäksi.Blogin tekemisessä olen ensikertalainen joten jos on jotain kirjotusvirheitä ja muuta huttua seassa, älkää välittäkö...kestäkää se.

Tervetuloa mukaan..


Welcome

This is my story of my project Honda CB 750 K '77, how to make cafe racer with minimum budget. Idea to my project was that in motorcycle forum someone told that nobody make blog or somekind of story about their racers or some else bike projects. So, this is my version. Hope that you enjoy..

And sorry about bad english.. use transalator :)


2014




syksy 2015

september 2015