keskiviikko 7. lokakuuta 2015

kiillotusta ja maalausta / painting and polishing

Ja sitten mennään siinä vaiheessa kun moottori on hiplaamista, maalia ja venttilinsäätöjä vailla valmiina runkoon niin käytetään aikaa puuhasteluun muiden osien kanssa. Stripperiä (maalinpoistoaine) osien päälle ja antaa päivän muhia niin sai vanhat maalit irti ja uutta kuumankestoa tilalle. Joku aivopieru oli hankkia puuvillalaikka ja kiillotuspasta. No senhän osasi arvata että sekin karkasi käsistä. Toinen hyvä ostos oli soodapuhalluspistooli. Suosittelen..


Painting and polishing

This episode engine is ready for valve timing and painting. I bought cotton disc to my drill and put the drill in screw vice so we have polishing machine. I put paint remover on some engine parts and use steelbrush disc in drill to remove paint easier. Good enough to me and so I can paint parts with new paint which can last in 800 degrees. I recommened everyone to buy sodablaster. Very good stuff to clean parts.

maalinpoistoa

valve cover handle with paint remover. Stripper..




venttilikopan uudet vaatteet

Valve cover with new paint. Looks good



Hehe.. "smirkeli". Harjaterällä lähti suht nätisti stripperin jälkeen maalit. Tuohon puuvillalaikka ja taas mennään

steel brush and polishing machine :)



onhan se ihan eri komee kiiltävänä

Shiny..

magneeton koppakin sai peilipinnan

Tässä kohtaa kuvioihin tuli uusi hyvä ystävä: Soodapistooli. Ihan kaupasta ostettu himpun kallis mutta hintansa arvoinen vekotin esim. kaasuttimien putsaukseen

Here I use sodabalster at first time. Carburetors become clean and soda didn't make any damage to them.



eihän ne nämäkään säästynyt kiillotukselta

carburetor tops polished





konetta nippuun ja kopat paikoilleen

Engine parts back together and polished covers on.


Akkukotelo,pakoputki,ohjaustanko / batteryframe,exhaust,handlebar

Jokohan tuota siirtyis etiäpäin.. Akkukotelon revin (otin nätisti) irti ja taas kamera laulamaan että muistaa missä piuhat kulkee ennen riisumista ja osaa laittaa nätisti takaisin.

Tässä oli taas vaihteeksi tuumaustauko että kun alkaa cafe kikotinta tuunailemaan niin miten nuo sähköt patentoidann piiloon. Siispä isompia päänsärkyjä päätin että antaa olla siinä mihin kuuluu sen sijaan että olisi alkanut hitsailemaan ja taiteilemaan uutta koteloa sähköille ja akulle. Eipä silti.. en omista koko hitasuskonetta hhehehe


Here I had to think how to hide electrics. Without bigger headace I kept electrics and oil tank their own places because I don't even have welding machine to weld new box for electrics.



taas joka liitin kuvamuotoon ettei pääse unohtuun


sähköpääkeskus

ja maalattuna kehtaa taas mennä omalle paikalle



Tässä oli jo runkokin saanut uutta maalia. Ja uskokaa tai älkää maalasin rungon tuolla paikalla ja kyllä kiiltävän mustalla spraymaalilla(!), vielä melkeinpä halvinta mitä löytyy ja helvetin hyvä tuli vaikka ite sanon.

This picture there's some new paint in frame. I painted it in my garage almoust cheapest gloss black spary.  yeap.. spray

ohjaustanko ja äänenvaimennin odottaa asennusta

new handlebar and muffler



tää tulis niinku tähän kohti noin niinku suurinpiirtein...

places about there..



Pattitilanne osa XXXX. Paikoillaan ollut mikä ikinä lie 4-1 tarvikeputkisto oli sisältä 61mm ja vaimennin, niin kuin näkyy paaaljon pienempi. Vaihtoehdot oli: laittaa vaimennin vanhan sisään ja hitasta kiinni, tai hommata supistus vanhan ja vaimentimen väliin.

muffler left, exhaust right.. had make some weldings. thanks to my father for tips and friend for weldings.



kakkonen on ykkönen. Siis vaihtoehto kaksi käyttön. Kun sitä hitsauskonetta ei ole enkä halunnut itse hienoa kromista vaimenninta hitsauttaa, niin tehdään supistus (kiitos kaverille ja isälle avusta) ja taas homma etenee

and here it is.. fits perfect



Uusi tanko. Mycke better. Ja ennen kun joku kerkeää kummastella niin tämäkin tulee todennäköisesti muuttumaan clip-on mallisiin. Saa olla nyt tämä niin kauan kun viitsii alkaa tilaamaan tavaraa.

new handlebar. Lot better and lower than old one. This is going to change clip-on style someday

Etujarrun hiplausta / front brake

Satula ja kahvakompleksi paloiksi. Jarrukahvan sisukset oli aika ryyteessä ja jumissa. Satulalle puhdistus, maalaus ja uusi sylinterin tiiviste. Pääsylinterin/kahvan osat uusittu

Front brake renew. Mastercylinder parts was rusted pretty tight and I had to use some violence to take them apart. Every peace is cleaned and painted. I put new master cylinder repair kit and new brake caliber piston o-ring. New brake pads have to order as soon I can.



putsausta

tälle tapille sai näyttää isän kädestä että herkistyi ja sai irti. Ruosteessa oli ja lujasti, Yksi syy jo valmiiksi heikon eetujarrun heikkouteen Tämän idea ilmeisesti olla satulalle se mikä tekee satulasta "kelluvan". Satula siis liikkuu varren päässä  ja tappi on vasemmassa iskaritolpassa kiinni. tiiä sitte olenko ymmärtänyt oikein.. kunhan pysähtyy

(picture above) This axle was damn tight but some fighting with hammer and pliers it fell off.




kahvan sisällä nämäkin osat sai repiä irti vähän ronskimmin. Varsinkin itse sylinteri ja prikka

mukava maalattuja osia alkaa niputtamaan

parts painted



pultit olisi pitäny maalata

Have to paint those bolts



siinähän se nätisti. Letkun paikka pitää katsoa uudestaan kun tuo potikka, iskarin pölysuojan vieressä, tulisi lokasuojan kylkeen kiinni

And back in own place. Brake line have to put somewhere else.



hemmetin ilmausnippa mennyt pyöreäksi. Tämäkin vielä korjataan kertaalleen..

Airbleeding screw is also one of pieces which have renew


moottori osiksi / engine check

..tai ainakin osittain.

Venakoppa aluksi veks ja silmäilyä mitä sieltä löytyy. Siistiä, hyvää voitelua saanut venttiilikoneisto. Mitään silmiinpistävää ei osunut kohdalle joten pultteja auki.

Ja tässä kohtaa katsoin parhaaksi olla koskematta itse vaihdelaatikkoon koska vaihteiden toiminnassa ei ollut moitittavaa. Moottorin purku suuntautui siis pelkkään kannen, sylinterien ja sivukoppien irroitukseen. Ja varmaan kysytte että miksi. No siksi kun en halunnut purkaa kaikkia ja lähinnä budjetti painoi kokoajan päälle.

Engine disassembly. I didn't touch the gearbox only take off the cylinder head and separate gearbox and cylinder. I don't have so much experience that open the gearbox so I let it untouched



tekiikkaa vuodelta -77

siistinnäköistä tavaraa ja oljynsaanti on ainakin toiminut

olipahan hentoisen oloinen jakoketju


tehtaan leimoja?



vasemmalta vaihteenvaihtajan koppa pois ja alta paljastui magneeton piuhat mitkä napsahteli yksi kerrallaan poikki. Öljy ja kuumuus tekee gutaa muovipiuhoille.

oil and heat had made damage to wiring. They snaped when I take them off

kovia koppuroita olivat ryökäleet



vaihteenvaihtaja

keinuvivut. Ylhäällä oikealla olevat kolme (pitkä ja kaksi lyhyttä) oli irroitusvaiheessa pikku sokki. lähti sormilla auki.. eli nokkapukin ja keinuvipujen akselin ruuvit. Nämä jos olisi tippunut venttiilikoneistoon niin olisi saattanut tehdä kipeää.

yläpää purettuna








Kansi irti ja nelikko esiin

siinähän se sitten. Kakkospytty värjänny venttilin valkoiseksi

tämä mahtoi olla syy ulkoiseen öljyvoiteluun. Kannentiivisteen ja kannen välissä oli lättänä o-rengas

this o- ring was between cylinder and cylinder head


pinnapulttien o-renkaat. Nämäkin napsui poikki kun painoi sormilla läjään

sylinteriryhmä ylös

cylinders off





karstaiset männät ainakin löytyi

koko moottorin tiivistesarja eBaysta

new gasgets from eBay


männät putsattuna

cleaned pistons



vakiomännät kun ei ollut numeroita kyljessä

stock pistons . No markings
Ja siitä uutta piuhaa magneetolle

NOS wiring


uustuotantoa ja heittämällä käypänen sopivuus