torstai 8. lokakuuta 2015

Moottorille putsaus ja maalia

Kone paketissa ja saa alkaa maalaamaan. Juu kyllä tiedän.. Olisi kannattanut maalata sillon kun kansi ja sylinterit oli erillään. No en maalannut. Tässä soodapistooli oli hyvä apu. Puhalluskoppina toimi kasvihuone.

The engine almost ready. Now I have to clean it with soda blaster and paint it. Here's the pictures of this episode.

Suojaus kuntoon

covering and going to blast





Kasvihuoneessa pikatalvi. Hyvin toimi koppi :)

Soda blasting closet was our greenhouse




sylinteristä ja kannesta lähti hyvin maalit ja lika. Aikaa olisi saanut käyttää enemmän niin olisi tullut vielä parempi

cylinder and cylinder head cleaned very well



vaihdelaatikko ei sitten halunnutkaan puhdistua kunnolla

Gearbox was painted good. Soda didn't work very well on that





kuumankestoa sylintereille ja suojausta vaihdelaatikon maalausta varten

new paint on cylinder and cylinder head. next mission is paint the gearbox.






Nyt hyvät ystävät ollaan vaiheessa tämä päivä eli 8.10. Tästä eteenpäin päivityksiä tulee sitä mukaan kun projekti etenee. Kiitos tähän asti kiinnostuksesta. Saa kommentoida foorumeilla missä olen tätä jakanut tai suoraan tänne, vastaan toki kysymyksiin.

This is the end of this time. I will update the blog all time when bike is going to start and is ready to road.

Penkki / Seat

Istumapaikka kuskille..

Näistäkin on kaikenmoisia variaatioita ja minulla oli oma visio muotoilla isosta leikkuulaudasta näppärä penkki. Uskokaa tai älkää en sitä isoa leikkuulautaa löytänyt kaupasta, mutta kaveri pelasti ja sain palan 8mm muovilevyä. Kuten peräpellin muotoiluun oli pahvista malli myös penkille. joutui vuolemaan ja sahailemaan ja se mitä yritin välttää että en koske runkoon jouduin kuitenkin rälläköimään alkuperäisen penkin saranat pois. Muuten olisi penkki ollut aivan julmetun leveä ja painoi jalkoihin. Pohjaan laitoin lyhennetyt ovitopparit runkoa vasten ja ruuvilla kiinni. Penkin kiinnitys oli taas yksi päänvaivaa aiheuttava tekijä. Koska sähköt ja öljysäiliö jäi entiselleen ei ollut sitä helppoa konstia että saisi penkin alta ruuvit ja täts it.. no aikani tuumailtua ja isoveljeltä vinkkiä puhelimen kautta niin alkoihan se ajatus löytyä.

ja ne kuvat..

Seat was actually biggest problem. How to make, what material, how to tight up on bike. Well.. Piece of plastic but first I made some models with corrugated cardboard, cut and measure.. cut and measure again and some sitting tests. I had to cut old seat hinges out off frame othrwise seat is too wide. There are lot of different version but this is my. Made by Me..



penkkiä muotoon

lookin for shape








kiinnitysraudat

brackets



pohjan läpi ja päät taivutettu "kynneksi" mikä pitää penkin paikallaan

brackets through the seat and bend them on top.



oikealta puolelta

right side




lopullinen kiinnitys. Kierretanko koko leveydeltä, mutterit päihin ja kiristämällä raudat painaa runkoa vasten jämäkästi

thread rod trought the left and right bracket and tighten. brackets be pressed both sides in frame




pehmusteena telttapatjaa, 5mm välikangas ja päällä keinonahka

uh.. niin itse tehty..

done.. all by my self


Olisi saanut olla paksumpi pehmuste. Oli sen verran budjettiin sopiva hinta päälisellä että taidan tehdä ainakin kerran uusiksi. jossain vaiheessa..

padding should be thicker. Seat cover wasn't too expensive so I think that I'm going to make seat once again.

takavalo / tail light placing

Jatkoa vielä edelliseen neljän kuvan verran eli takavalo. Oli oikeastaan kokoajan tiedossa millainen ja mihin asennan. eli näin..


Tail light.
Place for the tail light was bright in my mind all time. This is where it belongs



vilkun pohjat oli kiinni että sai mallattua valoa omaan koloon.. Tälle pitää siis kehitellä rauta johon pultataan sitten kiinni.

ja seuraavaksi se penkki...

cafe racer?

No sepä se. Tai sinnepäin..Tekniikka käyty läpi niin jos sitä ulkokuorta valottas arvon lukijoille.

Elikkästen taas kerran aivot käyntiin jollain konstilla että minklainen ulkokuori pyörään tulee, millä ja miten????

Cafeissahan on penkki jossa takana on patti. Tai sitten on runkoa pätkäisty siivu perästä, runkoputket takaa kaariputkella yhteen ja tehty se patti pellistä tai laitettu Brat-tyyliin yksinkertainen suora ja matala penkki. Minä tein taas omalla tavalla ja ihan itse. Varsinaista pattia en tehnyt mutta perä on nyt huomattavasti sulavamman näköinen. "Muotteja" tein ainakin sen viisi kappaletta ihan raakasti aaltopahvista ja siitähän on helppo ottaa mattoveitsi tai sakset pieniin kätösiin ja leikata haluamaansa muotoon.



Making cafe Racer


Tail was the second bigger problem. What will be the shape of tail..example like this.

Tässä aiheesta taas hiukan isompi kuvasarja:

Ja siitä lähdettiin. Takalokari valoineen helv.. pois ja samoten penkki

Old seat



oli ihan pakko kokeilla uutta tankoa väärinpäin... ei toiminut

have to test handle bars backwards. Not good..


joko olen hiukan sekaisin tai ikävä nuoruuteen, en ymmärrä miksi tästä kuvasta tulee mieleen tunturi super sport (?!?!)

onneksi oli muuttolaatikoita jäänyt poltettavaksi. Muotoilu alkaa..

First model



eeei...

nope..

tässä näkyy mitä peräpellin sisään jää. Ja näköjään vaimentimen suunnittelua.. Perä ja koko pyörän muutokset tehty kokonaan pilkomatta runkoa tai hitsaamalla mitään kiinnikeitä. Tämä siksi jos joskus lotossa voittaa ja tylsyys iskee, voi rakentaa uusiksi entiseen loistoon mitä tämä oli kun tuli tehtaalta.

In this picture you see that the upper bar which connect frame on together on back (mud guard holster), I left under the tail cover without welding or cuttin the frame



nooo...jooo. vähän liian alas taittuu..

allmost fits in my style what I'm looking for




löytyi se omaan silmään mieluinen. Tässä kanssa vaimentimella oleva pakoputki sommittelussa

model figuring out. Fitting exhaust



Vilkut sai laitettua lokasuojan (runkoputken) pultinreijistä läpi. Oli kuin tilauksesta tuo paikka vilkuille. Näistä on nähty versioita esim. tuohon takajousen yläpulttiin tulee vilkku tai sitten kokonaan omaan telineeseen ym.

Blinkers are in mud guard bolt holes.



pahvista teoiksi ja peltiä leikkaamaan. 0,75mm peltiä iso levy ja taiteilemaan. Ilman mitään peltisepän vehkeitä taivutin pellin polvea vasten ja hyvä tuli.

Tässä vielä suunnitteilla yber hienot sivut yhtenä puuna tankille asti... ei toiminu. Tarkoitus oli saada penkin saranat (alkuperäisyys rungolle) piiloon pellin alle mutta ei ole niin leveä perse ja lantio että jalat olisi saanut sopivasti jalkatapeille saatikka maahan.

Here is the real thing. Tail supposed to cover both sides of frame but it was too wide. Because I don't have welding machine, I bent tail cover by one piece and on my knee. several times tests on bike and bent little bit more



näillä mentiin. sakset, peltisakset, pahvia, kumivasara

these are tool what I got making the tail cover scissors, tin snips, rubber hammer, my hands and knee :)


Kuten kuvasta näkee että ajatus lentää hiukan liikaa välillä, takana olevan pellin leikkaus oli alkuperäinen kaava perälle mutta kappas ajatukset vaihtuu ja jäljelle jäi sirompi peräpelti.

Ideas coming through and disappear same time. As you see behind the bike is plate where's cutted piece of steel to tail cover. Big piece but final shape is better and smaller.



huomattavasti sirompi ja siistimpi

way smaller..



Pelti piti saada kunnolla kiinni joten joutui kuitenkin näyttämään porakonetta. Reiät tuohon runkoputkien väliseen levyyn, jatkomutterit sopivan mittaisiksi ja raaseri tyyliin siipimuttereilla kiinni. Rock rock

Cover must tight somehow. I decided drill small holes to frame (mud guard holster) under the cover, bolts through and tight up with wing nut.. Racer style :)



ja taas sai taputtaa itseään olkapäälle onnistuneesta toteutuksesta

applause to my self





ja tässä ihan lopullinen muoto persiille. Virtapuolen osille ja öljysäiliölle ei tarvinnut tehdä mitään ja saivat jäädä omille paikoilleen. Kuva hieman etuilee kun penkin raakile näkyy olevan asennettuna. Otetaan siitä vaikka seuraava juttu.


final shape and painted. Looks perfect to me